Een blog van www.bomengids.nl

Blog van website www.bomengids.nl

donderdag 27 oktober 2011

Even over Amerikaanse kreeften in Nederland, sorry (IAS)

Sorry, dit gaat niet over bomen ik weet het. Maar er komt zoveel nieuws langs over kreeften dat ik toch even wat wilde bijeenzetten. Bovendien gaat het over invasieve exoten (#IAS staat voor invasive alien species = goede zoekterm voor twitter). En dat speelt ook bij bomen. Daar gaat het soms wat langzamer, maar we gaan deze eeuw nog wel wat meemaken denk ik zo.


Aanleiding iemand uit onze wijk Weezenhof (Nijmegen, Nederland) die een kreeft had gevangen, zie de film Een Amerikaanse kreeft blijkbaar. Op de site natuurbericht staat uitgelegd dat deze soort Europese soorten zoals salamanders en kikkers eet en dat de Europese soorten hierdoor in gevaar kunnen komen.
De Europese rivierkreeft is blijkbaar zo goed als uitgestorven door een schimmelziekte (hee, dat lijkt wel op wat er gebeurd met boomsoorten in de USA: een schimmel door exoten binnengebracht roeit een inheemse soort uit). De open niche wordt in dit geval dan blijkbaar snel ingenomen. Geholpen door mensen die beesten en bomen importeren. Ongetwijfeld ook steeds meer geholpen door klimaatverandering die de inheemse soorten significant gaat verzwakken.

Deze week kwam er op twitter ook weer heel wat langs aan informatie:
Schrik echter niet van die foto's: het gaat om een beest van 12 centimeter!

Er wordt moord en brand geschreeuwd over de gevolgen en soms is dat ook zeker gegrond. In het geval van de gevlekte Amerikaanse rivierkreeft lijkt me dat wel overdreven op het eerste gezicht.

We zullen er aan gaan wennen denk ik. In bomenland voorspel ik dat er binnen 15 jaar minstens een majeure Nederlandse soort zal uitvallen door een schimmel/insekt invasie. De Zomereik staat helaas bovenaan op het lijstje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Om een reactie te plaatsen moet je coockies van derden accepteren