Een blog van www.bomengids.nl

Blog van website www.bomengids.nl

zondag 9 oktober 2011

Twee stadseiken: Turkse en Hongaarse eik

Eikel van Turkse eik
Twee stadseiken die ik deze maand tegenkwam.
Je vind ze zeker niet in het bos, maar wel in parken.
De Turkse eik zie je wel vaker. De Hongaarse eik heel af en toe.

De Turkse eik of moseik (Quercus cerris) valt op door zijn typische blad en het napje van de eikel is heel herkenbaar. Zijn bladeren zijn viltig: hij kan goed tegen een warm klimaat met veel zon. Ik zag hem voor het eerst in Turkeye en pas daarna zag ik dat hij ook in Nederland te vinden is.

Borstels bij de knoppen
bladeren Turkse eik
 Heel typisch zijn de borstels rond de knoppen. Daarmee is hij ook te herkennen als er geen vrucht is.
In Nederland voelt hij zich best thuis trouwens: zoals je ziet maakt hij eikels en hij zaait zich ook (spaarzaam) uit.

De Hongaarse eik  heb ik nog nooit eikels zien maken in Nederland, dus ik vermoed dat hij het hier wat minder goed doet. Hoewel de boom wel goed groeit zo lijkt het.
blad Hongaarse eik
De Hongaarse eik (Quercus frainetto) is te herkennen aan zijn hele grote bladeren, met lobben die steeds breder worden. Echt een mooi blad om te zien en ook erg groot (20 cm).

Het is verder ook een flinke boom, zoals je van een eik verwacht. Mooie ruwe schors, maar weer niet zo ruw als onze inlandse eiken. Van mij mag deze wel wat vaker aangeplant worden! Mocht hij de komende maand mooie verkleurde bladeren krijgen laat ik het weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Om een reactie te plaatsen moet je coockies van derden accepteren