Een blog van www.bomengids.nl

Blog van website www.bomengids.nl

zaterdag 15 oktober 2011

De Hoornaar, de berk en de vlinder

Hoornaar (Vespula Crabro) in Hatertse vennen op een Berk
Ik ben verzot op Hoornaren (Hoornaars klinkt wat raar?). Hij is nog mooier dan een gewone wesp, niet lastig en indrukwekkend om te zien. Hij leeft helemaal in en rondom bomen: vaak is zijn nest in een holle boom.
Never mind al de onzin verhalen die je hoort: met 5 steken zou hij een paard om het leven brengen, de steek zou heel gevaarlijk zijn en wat niet meer. De steek van een hoornaar is niet gevaarlijk, tenzij je allergisch bent. Maar een hoornaar steekt niet, tenzij je zijn nest bedreigt of ik neem aan als je op hem gaat zitten.

Ik zie Hoornaars in mijn tuin als er in de wespenvallen vliegen zijn verdronken. Op de lucht van rottende vlieg komt dan blijkbaar een Hoornaar af.

Anyway, deze week zag ik een eenzame Hoornaar in de Hatertse vennen op een Berk. Hoornaars staan erom bekent dat ze Berken als voedselbron gebruiken. Ze knagen er gaten in en houden die open. Het Berkensap is voedsel voor ze.

Berkenbast onder andere door Hoornaars open gehouden
Ik bekijk deze specifieke Berk langs het Langeven al drie jaar. De Hoornaars weten hem elk jaar weer te vinden. De Berk ziet er niet heel gezond uit, maar hoe zou jij erbij staan als je op het ontbijt van een familie insecten staat elke dag?

Vlinder houdt ook van Berkensap
Vorig jaar zag ik nog een leuke bezoeker op deze Berk aan het eind van het jaar: een vlinder.

Als je het niet wist zou je toch denken: goh daar staat een berk. Boeien -> not!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Om een reactie te plaatsen moet je coockies van derden accepteren